Thursday 19 November 2009

Chimney Di Labuan Masih Misteri

Saya telah membuat satu posting yang menceritakan tentang lawatan ke Chimney di Labuan. Namun demikian ia adalah sebahagian daripada lawatan saya. Kali ini entry saya akan menceritakan khusus tentang Lawatan ke Chimney itu sahaja.

Lawatan saya ke Chimney ini pun dapat dilakukan setelah beberapa kali mengunjungi Pulau Labuan walaupun setiap kali datang, ada niat untuk melawatnya.
Chimney ini terletak di Tanjung Krubong, dan mempunyai ketinggian 106 kaki diperbuat daripada batu bata merah  dan dipercayai ada hubungkait dengan perusahaan melombong arang batu di Labuan. Lihat peta DI SINI untuk lokasi. Sebanyak 23,000 ketul bata merah telah digunakan dan ianya diimport dari England. Susunan batu bata pada binaan ini adalah tipikal dengan gaya British.
Pada awalnya dianggap bahawa Chimney ini dibina sebagai laluan asap tetapi kajian menunjukkan tidak terdapat kesan asap atau arang pada bahagian dalamnya dan ini adalah antara yang menyumbangkan kepada  binaan ini masih menjadi misteri hingga hari ini. Hasil dari mengorek untuk kajian mendapati terdapat 12 lapisan bata di bawah aras bumi dan binaan ini terletak di atas jaluran batu kapur yang kaya dengan tanah liat jenis kaolin atau tanah liat porselin.  Beberapa hipotesis telah dibuat untuk mengkaji binaan ini. Ada yang mengatakan ia sebahagian daripada rumah agam yang tidak siap sementara ada yang mengatakan ia berfungsi sebagai rumah api untuk memberi panduan kepada kapal-kapal yang lalu di kawasn tersebut. Pada zaman awalnya, kawasan berhampiran dengan laut itu mempunyai penduduka yang ramai dan Chimney ini digunakan sebagai menara untuk measang loceng bagi memberi amaran kepada penduduk tentang ketibaan kapal.

Di bawah ialah plak yang dibina oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan yang terdapat di perkarangan Chimney.
Spesifikasi Chimney seperti yang dipaparkan di lokasi
Bersebelahan dengan tapak Chimney ini terdapat sebuah bangunan pentadbiran dan didalamnya ada sebuah diorama yang mengisahkan tentang aktiviti perlombongan arang batu di kawasan tersebut.
Saya ingin memetik dari satu tulisan mengenai perlombongan arang baru di Labuan antara tahun 1847 hingga 1911 yang menyebabkan diorama ini dibina bagi merakan sejarah perlombongan itu....

Coal, found at the northern end of the island, was worked by mining companies between 1847 to 1911. It was first worked by William Miles between April 1847 to July 1849, under contract for the Eastern Archipelago Company. 
Untuk baca seterusnya sila lawat laman ini

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......