Monday 4 January 2010

Taman Bukit Jalil Bah. 1

Taman Bukit Jalil adalah sebuah taman rekreasi yang terdapat di Bukit Jalil. Ia terletak berhampiran dengan Bukit Jalil Golf Club di tepi Lebuhraya Sungai Besi Puchong. Taman ini lebih luas berbanding Bukit Komanwel. Ia meliputi kawasan berhutan dan kawasan lapang dan sesuai sekali untuk dijadikan tempat beriadah pada bila-bila masa sebelah siang. Ini kerana terdapat kawasan yang dilindungi pokok-pokok yang menghijau dan mengujudkan suasana yang dingin. Anda boleh berjoging di trek-trek yang dibina di dalam kawasan berhutan tanpa merasakan panas bahang mata hari.

Kawasan ini boleh dibahagikan kepada dua kawasan iaitu kawasan yang ditumbuhi pokok-pokok hitan tropia dan juga satu lagi kawasan yang telah diubahsuai dan lapang. Setiap kawasan itu mempunyai tasiknya sendiri dan dihuni oleh kura-kura dan ikan air tawar sermasuklah ikan keli dan kan Jepun. Aktiviti memancing adalah dilarang di dalam kedua-dua tasik berkenaan.

Untuk posting ini saya tumpukan kepada kawasan yang berhutan terlebih dahulu. Peta Google di bawah menunjukkan  zon berhutan yang boleh dimasuki melalui pintu 1.

Gambarajah di bawah pula menunjukkan pelan tataletak Taman Bukit Jalil
Bawah: Taman permainan kanak-kanak disediakan

Bawah:Litar refleksologi
Bawah: Mini gimnasium terbuka
Bawah: Salah satu stesen Par Course yang terdapat di sini
Bawah: Laluan bertangga ini melintasi kawasan berhutan menuju ke tasik
Di sekitar taman terdapat laluan untuk joging di kawasan terbuka dan juga melalui kawasan berhutan yang dingin dan juga mengelilingi tasik.

Bawah: Sebuah kawasan bertapak lembut (sintetik) yang boleh digunakan untuk aktiviti bersenam seperti senamrobik dan sebagainya.
Bawah: Usaha mengekalkan kehijauan bumi dilaksanakan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dengan menanam semula pokok-pokok dilakukan di taman ini. Ini salah satu tapak yang disemaikan dengan tumbuh-tumbuhan yang baru.

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......