Friday 8 December 2006

Sepilok- Santuari Orang Utan

Sebenarnya tidak ada kaitan gambar di atas dengan gambar kecil di sebelah walaupun ia diambil di tempat yang sama. Dua makhluk di dalam kedua-dua gambar itu hidup dalam "alam" yang berbeza. Walaupun mengikut teori Darwin bahawa manusia berasal dari beruk, tetapi Al-Quran jelas menyatakan yang manusia dicipta sendiri oleh Allah dari tanah iaitu Adam sementara isterinya Hawa pula dari tulang rusuk Adam. Oleh itu sebagai orang Islam, Teori Evolusi Darwin hendaklah ditolak.

Gambar di atas menunjukkan pihak yang melawat pihak yang di dalam gambar kecil di sebelah. Yang satu menonton sementara yang satu lagi ditonton. Kedua-dua gambar ini diambil di Sepilok, Sandakan, Sabah iaitu santuari untuk memastikan hidupan spesis Orang Utan tidak pupus di muka bumi.

Dalam wikipedia diberikan penerangan berikut:

The orangutans are two species of great apes with long arms and reddish, sometimes brown, hair native to Indonesia and Malaysia . They are the only extant species in the genus Pongo and the subfamily Ponginae, although that subfamily also includes the extinct Gigantopithecus and Sivapithecus genera. The orangutan is an official state animal of SabahMalaysia. Their name derives from the Malay and Indonesian phrase orang hutan meaning "person of the forest".[2][3] in

Orangutans are the most arboreal of the great apes, spending nearly all of their time in the trees, making a new nest in the trees every night. They are only found in rainforests on the islands of Borneo and Sumatra, even though fossils have been found in Java, Vietnam and China. Adult males are about 4.5 ft (1.4 m) tall and up to 180 lb (82 kg) in weight.

Sepilok terletak kira-kira 25 kilometer dari bandar Sandakan dan mengambil masa 20 minit perjalanan menghala ke arah jalan untuk ke Kota Kinabalu. Dari Lapangan Terbang sandakan pula ialah kira-kira 11 kilometer. Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre adalah merupakan santuari yang terkenal yang membolehkan pelawat melihat Orang Utan dengan lebih dekat. Orang mengatakan jika datang ke Sandakan dan tidak sampai ke Sepilok seolah-olah tidak sampai ke Sandakan. Begitulah sinonimnya tempat ini dengan Sandakan. Santuari seluas 43 kilometer persegi ini terletak dalam satu kawasan hutan simpan Kabili-Sepilok. Di santuari ini, orang utan dibiarkan dan ajar hidup dalam habitat semulajadinya. Pelawat boleh masuk ke dalam habitat mereka melalui titian yang dibina khas yang mengambil masa kira-kira 10 minit berjalan kaki. Pelawat dibenarkan masuk sewaktu orang utan diberi makan iaitu jam 11.00 pagi dan 3.00 petang. Setiap pelawat tempatan (Sila tunjukkan Mykad) dikenakan bayaran RM 5.00 dan RM 10.00 untuk membawa masuk kamera. Sekiranya hendak masuk pelawat wanita dinasihatkan tidak memakai kasut tumit tinggi kerana laluannya licin dan boleh terperangkap di selah-celah lantai titi yang licin (gambar kiri) lebih-lebih lagi jika selepas hujan turun. Adalah dinasihatkan memakai kasut yang tapaknya berbunga.

Sanctuari ini dimulakan pada tahun 1964 asalnya untuk membantu orang utan yang dijadikan haiwan peliharaan dibebaskan untuk hidup berdikari di hutan rimba. Pusat ini ditadbirkan oleh Jabatan Hutan Sabah dan pada tahun 1988 dinaiktarafkan sebagai satu Bahagian di bawah Kementerian Pelancungan dan Pembangunan alam Sekitar. Hari ini pusat ini ditadbir dan diuruskan oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah.

Ranger sedang memberi makan kepada orang utan

Pelawat sedang melihat orang utan diberi makan.

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......