Friday 27 June 2014

On The Highway Blues?

It has been quite sometimes that I did not get stranded on the road due to transport breakdown, but today (24 Jun 2014) on the way with Sahabat Media CC1M FAM trip to Pekan, Pahang the bus we were on had engine problem in the middle of "nowhere" on  Lebuhraya Pantai Timur (LPT)

The start of the journey was very smooth when we depart from Matic on Jalan Ampang during the peak hour where city dwellers were rushing into the city for work. It was an experience for me and maybe most of us on the bus to be escorted by two traffic police riders until Gombak Toll Plaza. Kudos to the organiser for such hospitality

I was asleep when awaken up suddenly after feeling the bus stops.  Looking towards the rear row of seats, I could see a thin blanket of smoke. However without any act of panic we disembark leisurely from the bus . We were stranded in the hot sun with no shade to hide under. After checking on Google map, I found out that we were 40 km away from Temerloh RnR. Luckily for us there is a registered tourist guide following us and he suggested ferrying us on any bus to RnR Temerloh while waiting for the replacement bus from KL. 
The blue dot is where we were stranded 

He stops any oncoming bus en route towards Kuantan and only some of us opted to be transfered to RnR Temerloh while some wait on the stranded bus. 

It was only about 2.00 pm the replacement bus arrive to fetch us at RnR Temerloh with the remaining member of our group on board. We arrived safely att our destination, AnCasa Royale Hotel in Pekan, Pahang and missed our evening program of the day. 

However what is most important, the problem had been solved with no casualties except the engine of the bus.   

Bahasa Melayu Version

Sudah agak lama juga saya tidak terkandas di jalan raya akibat kerosakan kenderaan, tetapi hari ini (24 Jun 2014) semasa dalam perjalanan dengan Sahabat Media CC1M FAM ke Pekan, Pahang bas yang membawa kami mengalami masalah enjin di tengah-tengah perjalanan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Kedudukan kami adalah anatara RnR Lancang dan RnR Temerloh. Tengah panas kerana tidak ada tempat untuk berlindung.  

Permulaan perjalanan semasa bertolak dari MaTIC di Jalan Ampang ke Paza Tol Gombak adalah lancar walaupun pada waktu puncak di mana warga kota sedang berpusu-pusu memasuk bandaraya Kuala Lumpur untuk ke pejabat dan menjalankan tugas seharian. Ia adalah satu pengalaman yang bagi aku dan mungkin kebanyakan kami di dalam bas yang akan diiringi oleh dua anggota polis trafik bermotosikan sehingga Plaza Tol Gombak. Aku wajar memuji persediaan penganjur atas kemudahan tersebut. 



Aku sedang tidur ketika itu (berjaga tengok World Cup la beb) tiba-tiba tersedar apabila terasa bas berhenti. Semasa menoleh dan melihat kepada barisan belakang tempat duduk, aku, nampak mcm jerebu je. Rupanya ada asap nipis menyelimuti. Di bawahnya itu adalah enjin bas berkenaan yang mungkin bocor minyak hitam dan seterusnya mendidihkan air.

Walau bagaimanapun tanpa apa-apa keadaan panik kami turun dari bas dengan tenang. Terbaiklah kerana semua masih cool walaupun selepas itu berjemur di bawah panas matahari. Masih lagi tersenyum masih lagi mampu bergurau. 

Kami terkandas di tempat tanpa tanpa ada apa-apa pokok atau tempat berteduh. Apabila memeriksa peta Google, aku dapati bahawa kita berada 40 km dari RnR Temerloh. Nasib baik ada seorang pemandu pelancong berdaftar mengikuti kami dan beliau mencadangkan menahan mana-mana bas yang lalu untuk membawa kami ke RnR Temerloh sementara menunggu bas gantian dari Kuala Lumpur.

Kami berjaya menahan sebuah bas dan sebahagian dari kami menumpang bas berkenaan ke RnR Temerloh sementara ada yang lain memilih untuk terus menanti di dalam bas yang rosak. Di RnR Temerloh, apa lagi, tak sah jika tak kena Patin Masak Tempoyak. Kemudian dapatlah solah di surau yang disediakan oleh pemegang konsesi LPT itu. 


Lebih kurang jam 2.00 bas gantian tiba untuk mengambil kami di RnR Temerloh dengan ahli baki kumpulan kami di atas kapal. Kami tiba dengan selamat att destinasi kami, AnCasa Royale Hotel di Pekan, Pahang dan terlepas program malam kami untuk hari ini. 



Namun apa yang paling penting, masalah ini telah diselesaikan dengan tiada apa-apa kemalangan kecuali enjin bas yang rosak. Bersyukurlah. 

Rombongan tiba agak lewat dari jangkaan kerana kejadian tersebut dan aktiviti petang itu yang diatura oleh pihak AnCasa Royale terganggu sedikit. Sesungguhnya kita hanya merancang, Allah yang mengesahkannya.  

Sekali-sekala berhadapan ujian dan cabaran maka terasa funlah juga. 

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......