Thursday 22 March 2012

I Love KL @ Galeri Kuala Lumpur


Sudah banyak kali sampai sekitar Jalan Raja berhampiran Dataran Merdeka tetapi kali pertama berpeluang masuk dan tinjau apa ada di Galeri Kuala Lumpur. Galeri KL adalah satu-satunya tempat yang perlu dilawati jika ke Kuala Lumpur untuk mengetahui latar belakang sejarahnya.














Galeri Kuala Lumpur terletak di dalam sebuah bangunan peninggalan penjajah dan berusia 114 tahun betul-betul bersebelahan Dataran Merdeka. Ia merupakan sebahagian daripada Kumpulan ARCH dalam visi mereka untuk mempromosi warisan dan budaya negara. ARCH adalah merupakan sebuah syarikat yang terlibat dalam mempromosi cenderamata dan barangan koleksi yang diperbuat daripada papan veneer. Produk mereka berupa arca-arca dan model bangunan-bangunan dalam bentuk 2 dimensi dan juga 3 dimensi. Galeri Kuala Lumpur menempatkan dua bahagian iaitu sejarah Kuala Lumpur dan galeri pameran produk cenderamata ARCH. Pengunjung juga boleh melihat sendiri pekerja ARCH membina arca-arca dari kayu itu.

Pada ruangan Memories Kuala Lumpur, pengunjung dipersembahkan dengan foto-foto lama bagaimana Kuala Lumpur dibangunkan sejak Yap Ah Loy tiba pada tahun 1868.
Di kawasan Galeri ARCH, pengunjung boleh membeli cenderamata yang dihasilkan mereka sebagai kenangan. Disamping itu terdapat juga lain-lain cenderamata yang berupa buku-buku yang berkaitan sejarah dan juga baju T.

Galeri ini dibuka resmi oleh Datuk Bandar ketika itu iaitu:

Galeri ini dibuka pada masa seperti berikut

Alamat ARCH Collection
No. 27 Jalan Raja, Dataran Merdeka
50050 Kuala Lumpur Malaysia
Facebook: www.facebook/kualalumpurcitygallery
Laman web: klcitygallery.com

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......