Tuesday, 27 December 2011

MENIKMATI MAKANAN TRADISI TERENGGANU

Semasa ke Kuala Terengganu untuk satu urusan resmi baru-baru ini, aku berpeluang menikmati satu makanan tradisi Terengganu iaitu Asam Gumpal. Ini kli pertama menikmati makanan ini yang makanan berasaskan sagu dan di makan bersama kuah santan. Sememangnya nikmat sekali makanan ini. Tidak pasti sama ada makanan tradisi ini dijual di gerai-gerai, tetapi apabila melawan Terengganu bolehlah cuba-cuba intai dan jangan lepaskan peluang mencubanya. Manis.
Kuala Nerus-20111222-00827

Resepi membuat ASAM GUMPAL (Resepi ini di ambil dari My Resepi)
Bahan-bahan ( 20 biji )
UNTUK MEMBUAT SAGU DAN INTI
  • 200 gm sagu biji (basuh dan toskan)
  • 100 gm kacang hijau
  • garam, gula secukup rasa
UNTUK MEMBUAT KUAH
  • 2 cawan santan
  • satu inci halia (dimayang halus)
  • sesudu halba
  • garam, gula secukup rasa
Cara-cara
  1. ---buat inti kacang dulu----
  2. Inti
    kacang hijau tu seeloknya rendam dulu, kemudian baru rebus sampai empuk. masukkan garam dan gula secukup rasa. kalau inti asam gupal ni manis sikit baru sedap. masak sampai kering, kemudian bulatkan kecik - kecik.
  3. sagu biji yang ditoskan tadi tu siramkan dengan air panas, jangan banyak sangat siramnya, nanti lembik jadi sagunya.
  4. gunakan plastik, ambik sagu tu, kemudian kepal- kepalkan, dah tu leperkan sikit dan isi ngan inti kacang tadi, kepalkan bulat balik. kalau tak guna plastik nanti sagu tu akan melekat kat tangan.
  5. Rimg0018
    susun dalam loyang dan kukus dalam masa 15 hingga 20 minit atau sehingga sagu tu masak.
  6. ---untuk buat kuah---
  7. campurkan semua bahan, kacau jangan biar santan berketul, kemudian bila dah mendidih masukkan sagu yang dah dikukus tadi.
  8. boleh dimakan panas - panas, atau kalau nak makan sejuk pun best gak...saya suka makan panas - panas, sambil hirup kuahnya...mmmmm
Post a Comment

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......