Friday 5 May 2006

2003 - Los Angeles USA

Rancanganku untuk ke Los Angeles ialah pada tahun 2001 untuk menghadiri satu Konferense Sukan di Salt Lake City, Utah. Salt Lake City adalah merupakan tempat yang akan menjadi hos Sukan Olimpik musim sejuk. Konferens itu dianjurkan oleh International Council for Coaching Education dan United States Olympic Committee.

Sememangnya ia merupakan pertama kali akan akan ke luar negera dengan biayaan kerajaan. Pada ketika itu aku sedang bertugas dalam Sukan Sea di Kuala Lumpur. Aku mendapat tiket untuk penerbangan ke USA pada 9 September 2001 dan tiba-tiba malamnya berita tentang serangan terhadap Twin Tower yang dikenali sebagai 9/11. Penganjur pun menangguhkan konvensyen seperti yang dirancang ke satu tarikh yang baru.

Kalau rezeki memang tak ke mana. Konvensyen itu diadakan juga pada tahun 2002 tetapi venuenya diubah ke USOC di Colorado Springs , Colorado. Dulu adik aku belajar di Colorado tetapi di Denver.

Selepas peristiwa 9/11 kemasukan warga asing khususnya dari Timur Tengah dan Asia Tenggara menjadi lebih sukar lebih-lebih lagi jika yang beragama Islam. Walaupun aku telah memperolehi Visa untuk memasukki ke USA tetapi selepas peristiwa itu travel agent yang menguruskan perjalanan kami menasihatkan untuk memohon semula visa melalui Wisma Putra. Aku urus visa untuk kali kedua dan kali ini melalui Wisma Putra dengan mendapat surat resmi mereka. Kali ini Visa yang diperolehi ialah Visa Class R2 iaitu berstatus Diplomatic.

Bertolak ke Los Angeles

Bersambung......

No comments:

DISCOVER KEDAH 2016

I Follow......